”Tehnologia este asociată cu o serie de beneficii atât pentru pacient, cât și pentru farmacist. În general suntem reticenți atunci când vine vorba de tehnologie, pentru că aplicarea ei presupune ieșirea dintr-o zona de confort cu care te obișnuiești în activitatea profesională”, declară  Preşedintele filialei ieşene a Colegiului Farmaciştilor din România, Gabriela Tătărîngă, într-un interviu acordat Comunității OSC – FarmaciaViitorului.ro.

Farmacistul și-a consolidat rolul de pilon important

Pandemia de Covid-19 a generat schimbări în toate planuri. Referitor la întrebarea: ” Cum s-au adaptat farmaciștii noilor tehnologii generate de pandemie?”, Conf. Univ. Dr. Farm. Gabriela Tătărîngă declară:”Pandemia Covid-19 ne-a pus pe toți în fața unor situații inedite, iar  farmacistul și-a consolidat rolul de pilon important, de primă linie, datorită accesibilității și implicării în îngrijirea pacienților. Să ne amintim de faptul că farmaciile au fost deschise tot timpul, și-au adaptat programul pentru a putea menține continuitatea și calitatea serviciilor farmaceutice.”

”Având în vedere discontinuitățile serviciilor medicale, farmaciștii au fost alături de pacienți prin oferirea unor informații detaliate legate de medicație, de stilul de viață impus de patologia existentă.”

”Telemedicina a reprezentat o provocare pe care am acceptat-o”

Printre noile tehnologii generate de pandemie, Președintele face referire și la telemedicină: ”Foarte multe prescripții medicale au fost trimise pacienților prin mijloace de comunicare electronică (mail, WhatsApp), pentru că telemedicina începuse să fie foarte utilizată de către medici. Cred că a fost o provocare pe care am acceptat-o.”

”Această perioadă generată de pandemia COVID-19 ne-a forțat puțin limitele și ne-a făcut să fim mai deschiși la schimbare”, explică Farm. Pr. Gabriela Tătărîngă.

În viitor, consilierea de calitate va face diferența între farmacii

”O provocare pentru mine a fost așa numitul robot din farmacie, asadar, atunci când a venit la Iași am fost foarte curioasă să văd ce reprezintă în realitate acest lucru. Nu poți să nu fii impresionat de câte lucruri poate face acest sistem: aprovizionare, aranjare, scanare, înregistrare termen de expirare, etc. Ori, farmacistul poate folosi în mod eficient timpul, care i-a fost ocupat anterior de efectuarea unei sarcini repetitive și monotone: aranjarea medicamentelor, inventariere, stocuri, decomisionare, etc. Acest timp înseamnă concentrarea farmacistului pe furnizarea de servicii de consiliere esențiale pacientului. Cred că în viitorul apropiat o consiliere de calitate va face diferența între farmacii.”

Farmaciștii vor avea posibilitatea de a-și contura rolul în asistența primară și de sănătate publică

Întrebată despre cum vede viitorul tinerilor farmaciști, Președintele Colegiului Farmaciștilor din Iași, consideră că rolul farmacistului se va consolida:”Chiar dacă viitorul este impredictibil, dacă ar fi să conturez viitorul profesiei de farmacist  ar trebui să spun că am convingerea că se vor deschide o serie de oportunități prin implementarea serviciilor farmaceutice, iar aici mă refer la implicarea farmacistului în echipa multidisciplinară de gestionare a unor afecțiuni cronice precum diabet, HTA, boli pulmonare, etc.”

”Viitorul profesiei de farmacist depinde de noi toți, mediu universitar, angajatori, farmaciști  și decidenți politici”

”Abilitățile, cunoștințele și expertiza farmaciștilor le va da posibilitatea de a-și consolida rolul în asistența primară și de sănătate publică, în gestionarea interacțiunilor medicamentoase. Se va consolida rolul farmacistului în industria farmaceutică, în activitatea de farmacovigilență sau de reglementare a medicamentelor”, conchide Conf. Univ. Dr. Farm. Gabriela Tătărîngă.