Un program de monitorizare de la distanță a pacienților (RPM), care a început în timpul pandemiei de COVID-19 pentru gestionarea hipertensiunii arteriale, a dus la creșterea controlului tensiunii arteriale, la scăderea numărului vizitelor la unitatea de primiri urgențe (UPU) și la scăderea numărului de internări cauzate de hipertensiunea arterială. Programul a fost condus de farmaciștii din cadrul clinicii medicale, Mount Sinai Health System, din New York City.
”În iunie 2020, când clinicile au fost închise, membrii echipei de asistență medicală au lansat un program de management a stării de sănătate, prin care farmaciștii ofereau servicii RPM pentru pacienții cu hipertensiune arterială necontrolată. Pacienților li se oferă un tensiometru digital de braț cu manșetă, care este activat prin Bluetooth și prezintă un hub pentru transfer date, astfel încât pacienții să-și poată monitoriza starea în propriile case, chiar dacă nu au Wi-Fi”, a spus dr. Ruchi Tiwari, directorul executiv al farmaciei comunitare, din cadrul Mount Sinai Health System.
Pacienții înregistrează zilnic valorile tensiunii arteriale, care sunt trimise direct în fișele electronice ale pacienților, unde farmaciștii pot interveni pentru a modifica medicamentele sau pot face sesizări dacă monitorizarea tensiunii arteriale este oprită.
„Cu ajutorul organizației noastre responsabile cu asistența medicală, identificăm aproximativ 400.000 de vieți expuse riscului, așadar aveam nevoie de o modalitate de a continua să ne conectăm cu pacienții noștri cu risc extrem de ridicat”, completează dr. Tiwari.
Într-o analiză a 218 pacienți din sistemul de sănătate (109 în programul RPM corelate în funcție de sex, rasă, etnie și vârstă, 109 primind servicii de îngrijire medicală de rutină, prin controale regulate la medici), 61% dintre pacienții din grupul RPM au fost supuși controlului tensiunii arteriale la trei luni de la înscrierea în program, comparativ cu 43% dintre pacienții din grupul supus consultului medical obișnuit. La șase luni, 72% dintre pacienții din grupul RPM au fost trecuți în categoria pacienților supuși controlului tensiunii arteriale, comparativ cu 53% din grupul care primea consult medical obișnuit.
În plus, după trei luni de monitorizare la distanță, pacienții au experimentat, în medie, o scădere de 7 puncte a tensiunii arteriale sistolice, iar 90,2% au putut să susțină această scădere pentru încă trei luni consecutive. Cei din grupul RPM au înregistrat mai puține vizite la unitatea de primiri urgență (25 vs. 33) și mai puține internări (19 vs.56).
„Am constatat că prin furnizarea de servicii complete cu ajutorul farmaciștilor, se obține îmbunătățirea rezultatelor clinice ale pacienților”, a spus dr. Cathleen Mathew, de la Mount Sinai Health System.
„În prezent, aproximativ 2.000 de pacienti cu hipertensiune arteriala sunt înscriși în program. Majoritatea prezintă și alte comorbidități”, completează dr. Tiwari.
”În anul 2022, programul a fost implementat la mai mult de 30 cabinete medicale ambulatorii. Programul sprijină și pacienții cu boală pulmonară obstructivă cronică, insuficiență cardiacă, hipertensiune arterială în sarcină, COVID-19 și diabet”, afirmă medicii.
”Farmaciștii sunt eficienți în managementul serviciilor medicale, precum prescrierea medicamentelor și gestionarea stării de sănătate a pacienților, împreună cu medicii. Acest tip de monitorizare de către farmaciști prezintă o plusvaloare importantă.”
Sursă: www.pharmacypracticenews.com