Piaţa medicamentelor s-a contractat la nivel de volum în primele trei luni din 2021, când pacienţii români au folosit 158 milioane de cutii de medicamente, în scădere cu 11,4% faţă de T1/2020, potrivit datelor din raportul companiei de cercetare de piaţă Cegedim.

Grupele de medicamente unde s-au văzut cele mai puternice scăderi raportate la trimestru în ceea ce priveşte volumele au fost cele dedicate sistemului respirator (minus 22) şi la medicamentele anti infecţioase (minus 20%).

În luna martie din 2020 s-a înregistrat o explozie a vânzărilor de medicamente, după ce, de teama pandemiei, oamenii au făcut stocuri de medicamente, în special vitamine şi medicamente eliberate fără reţetă.

Pe segmente, rata de scădere în volum a fost de minus 9,1% pentru Rx în farmacii şi de minus 13,5% pentru produsele OTC (medicamente şi suplimente nutriţionale), mai informează Cegedim.

În valoare, piaţa medicamentelor a avut o uşoară creştere în primul trimestru din 2021, până la aproape 5 mld. lei, plus 2% faţă de T1/ 2020. Este de remarcat în schimb prima scădere din ultimii ani pentru piaţa medicamentelor eliberate fără reţetă în primul trimestru din 2021, de aproape 5%. Până acum, piaţa OTC-urilor creştea constant, fiind influenţată de lipsa unui preţ reglementat şi de promovarea produselor.

În volume, componența principalelor 10 corporații pentru ultimele 12 luni nu se modifică în comparație cu trimestrul anterior. Astfel, pe primul loc se situează corporația Zentiva (inclusiv Labormed și Alvogen) cu vânzări de 71,0 mil. unități, urmată de Sun Pharma (inclusiv Terapia) cu 56,7 mil. unități și Servier (inclusiv Egis) cu 34,9 mil. unități. Topul primilor 10 jucători este completat de Sanofi (29,2 mil. unități), Krka (28,5 mil. unități), GlaxoSmithKline (27,5 mil. unități), Antibiotice (24,6 mil. unități), Viatris (24,2 mil. unități), Biofarm (20,7 mil. unități) și Gedeon Richter (19,7 mil. unități).