”Farmacistul este specialistul din domeniul sănătății cel mai accesibil pacienților”, declară în deschiderea interviului acordat platformei FarmaciaViitorului.ro, Președintele Colegiului Farmaciștilor Mureș, Farm. Nicoleta Logigan.

”Când au o problemă de sănătate pacienții se îndreaptă către farmacii și caută răspunsuri la farmaciști. Pe lângă sfaturile cu privire la modul de folosire a medicației, pacienții cer sfaturi cu privire la diferite probleme cum ar fi renunțarea la fumat, diagnosticarea unei sarcini, pierderea în greutate etc. Comunicarea farmacist pacient este esențială pentru a rezolva o astfel de problemă”, explică Farm. Nicoleta Logigan.

”Farmacistul, pe lângă cunoștințele profesionale pe care le stăpânește, trebuie să aibă și abilități de comunicare interpersonală verbale și nonverbale”

Doamna Farm. Nicoleta Logigan subliniază faptul că, relația dintre farmacist și pacient se bazează pe capacitatea farmacistului de a se adresa fiecărui pacient în parte: ”Farmacistul, trebuie să arate pacientului disponibilitatea sa încă de la început, trebuie să știe să asculte eficient, să știe să pună întrebări, astfel încât să obțină de la pacient informații de bază pentru a putea înțelege nevoia pacientului și pentru a găsi soluția cea mai potrivită pentru acel pacient.”

”Alegerea unui limbaj adecvat în funcție de tipul de pacient care îl abordează, el trebuie să se asigure că și pacientul a înțeles. Complexitatea inutilă va fi evitată, pacientul reținând mai bine conținutul dacă farmacistul folosește fraze scurte.”

Aderența și complianța la tratament depind în cea mai mare măsură de o comunicare eficientă între farmacist și pacient

”Comunicarea trebuie să fie centrată pe pacient și nevoile sale, farmacistul trebuie să-și perfecționeze metodele de comunicare (de ex.unui pacient hipoacuzic poate folosi în comunicare și mesajul scris), să le adapteze fiecărui tip de  pacient, pentru a obtine succesul terapeutic”, susține doamna Logigan.

”În prezent, practica farmaceutică se orientează în funcție de nevoile societății și în conformitate cu politicile statale de îngrijire a populației”

Întrebată despre provocările actuale ale profesiei, doamna Farm. Nicoleta Logigan a declarat: ”Provocările în profesia noastră au început în 2010 odată cu implementarea prevederilor Ord. 75/2010 cu privire la Regulile de Bună Practică Farmaceutică în farmaciile comunitare și de spital. Implementarea unui sistem de management al calității în farmacii a fost începutul unei noi viziuni asupra practicii farmaceutice, care oferă posibilitatea farmaciștilor să probeze calitatea muncii lor. ”

”În continuarea acestei provocări sau mai bine zis ca rezultat al eforturilor colective, a venit recunoașterea și includerea în noiembrie 2020 în Legea farmaciei a “serviciilor farmaceutice”. Aceasta nouă abordare a rolului farmacistului în asistența de sănătate primară prin oferirea de servicii farmaceutice, menite să îmbunătățească calitatea vieții pacienților, reprezintă o continuă provocare și vom asista la o creștere a cererii  serviciilor farmaceutice.”

”Farmaciștii vor fi nevoiți să găseasca metode de a gestiona un volum mai mare de muncă, menținând în același timp serviciile farmaceutice la standard de înaltă calitate care să pună în prim plan pacientul”, subliniază Președintele Colegiului Farmaciștilor Mureș.

Penuria de medicamente – una dintre provocările actuale

”Lipsa medicamentelor din farmacii este legată de întreruperile din lanțul global de aprovizionare a medicamentelor ceea ce poate afecta disponibilitatea medicamentelor în farmacii, reglementările, politicile și restricții guvernamentale și de constrângerile financiare ale unor farmacii acestea nepermițându-și să achiziționeze cantități mari de medicamente sau să mențină un stoc stabil.”

Lipsa farmaciștilor practicieni

Farm. Nicoleta Logigan atrage atenția asupra lipsei farmaciștilor practicieni: ”Aceast deficit începe să se resimtă chiar și în orașele universitare nu doar în zone rurale sau orase mai mici. O cauză ar fi și nivelul salarial al farmaciștilor mai mic în comparaţie cu farmaciştii din alte ţări europene și cu alți profesioniști din domeniul sănătății din țară.”

Concurența ridicată între farmacii, reglementările guvernamentale care limitează prețurile medicamentelor și adaosul comercial din farmacii, limitează veniturile farmaciei. De aceea consider că, serviciile farmaceutice implementate în farmacii și plătite, ar constitui o modalitate de a îmbunătăți și veniturile farmaciștilor; aceasta este una din marile provocări ale noastre ale farmaciștilor.”

”Asigurarea viitorului profesiei de farmacist este o obligație a celor care astăzi reprezentăm această profesie”

Președintele Colegiului Farmaciștilor Mureș își îndreaptă atenția asupra generațiilor viitoare și afirmă: ”Formarea generațiilor viitoare de farmaciști este o mare provocare pentru noi toți, este o provocare și pentru noi ca organizație profesională, deoarece trebuie să ne asigurăm de existența constantă a profesioniștilor calificați pentru a satisfice cererea tot mai mare de servicii, menținând cele mai bune practici și oferind populației accesul la îngrijire farmaceutică de înaltă calitate.”

­Farmacistul viitorului – un profesionist desăvârșit, adaptat noilor tehnnologii

”În viitor, îl văd pe farmacist ca fiind un profesionist desăvârșit, dedicat profesiei, orientat către pacient, un farmacist adaptabil, deschis integrării noilor tehnologii în practica curentă. Implementarea acestor noi instrumente poate necesita instruire și educație profesională suplimentară pentru a rămâne la curent cu tendințele tehnologice și pentru a oferi în același timp servicii de înaltă calitate pacienților.”

Rolul farmacistului va continua să se extindă

”În viitor, văd farmacistul integrat în echipa de profesioniști care oferă asistență medicală primară, iar rolul farmacistului va continua să se extindă.  Acest lucru ar putea implica furnizarea de servicii mai cuprinzătoare de gestionare a medicamentelor, colaborarea cu alți furnizori de asistență medicală pentru gestionarea bolilor cronice și participarea la inițiative de asistență sanitară preventive”, susține doamna Fam. Nicoleta Logigan.

De asemenea, rolul farmacistului s-ar putea extinde, astfel încât acesta să activeze alături de medic: ”În spital văd farmacistul cu specializarea clinician la patul bolnavului, alături de medic, pe care prin pregătirea și cunoștințele în domeniul medicamentului îl poate completa făcând o echipă care va crește calitatea actului medical și va putea scădea costurile.”

Mesaj către studenți

”Viitorilor farmaciști le transmit să aibă încredere în ei, în profesie, să fie îndrăzneți, să învețe în permanență, să se adapteze mediului în care îți vor desfășura activitatea, să aibă rabdare pentru că rezultatele și satisfacția muncii lor se vor vedea în timp”, conchide Farm. Nicoleta Logigan.