În contextul conferinței RASCI, „Perspective asupra viitorului îngrijirii personale”, desfășurată la București, asociația a subliniat necesitatea revizuirii legislației privind publicitatea medicamentelor OTC (medicamente ce se eliberează fără prescripție medicală) în mediul digital, subliniind că România este singura țară din Uniunea Europeană care nu permite încă publicitatea acestor medicamente în social media și aplicații mobile.

„Permițând publicitatea medicamentelor OTC în social media și aplicații mobile, cu reglementări adecvate, ne putem asigura că pacienții au acces la informații esențiale pentru a lua decizii informate cu privire la sănătatea lor și, în același timp, sunt protejați împotriva publicității false sau înșelătoare. Cu o populație tot mai conectată și cu o creștere semnificativă a folosirii internetului și a rețelelor de socializare în ultimii ani, este evident că este necesară adaptarea regulamentelor la noile realități digitale. Conform datelor recente, România are una dintre cele mai mari rate de penetrare a internetului și utilizare a rețelelor de socializare și a aplicațiilor mobile din Europa, ceea ce ar putea oferi o oportunitate semnificativă pentru comunicarea unor informații utile și verificate către pacienţi,” a declarat Iulia Roșian, Președinte RASCI.

În prezent, publicitatea medicamentelor OTC către publicul larg este reglementată, dar OMS 194/2015 interzice publicitatea pe rețele de socializare și platforme online.

„Orice schimbare în reglementările privind publicitatea medicamentelor OTC trebuie să fie bine ponderată și să asigure siguranța și protecția pacienților români. Suntem deschiși să analizăm propunerile în acest sens și să colaborăm cu toate părțile interesate pentru a ajunge la cele mai bune soluții pentru sănătatea publică. În absența modificărilor legislative imediate, se discută posibilitatea de a revizui Ghidul de Publicitate pentru a oferi claritate cu privire la publicitatea medicamentelor OTC în social media și aplicații mobile, ca metodă de aliniere la cadrul European și la realitatea curentă. Această revizuire ar trebui să țină cont de cerințele stricte de siguranță și etică pentru a proteja sănătatea și interesele publicului,” a declarat Răzvan Prisada, Președintele Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România.

„În 2022, Consiliul Concurenței a publicat un raport care propune, între altele, o revizuire a legislației privind publicitatea medicamentelor OTC, pentru a nu exista diferențieri între canalele de promovare. Astfel, ar trebui să se permită publicitatea în social media și aplicații mobile, sub anumite condiții stricte pentru a evita abuzurile. Totodată, regulile de vânzare și eliberare a medicamentelor OTC ar trebui să rămână consistente, indiferent de mediul de achiziție, cu asigurarea asistenței de către farmacist sau asistentul medical de farmacie în interacțiunea cu pacientul. Este încurajată, așadar, modificarea legislaţiei în sensul permiterii expunerii la raft a medicamentelor OTC în cadrul farmaciilor / drogheriilor fizice. Această expunere echivalează cu afișarea medicamentelor OTC pe site-ul respectivei unităţi farmaceutice, site care, de altfel, este considerat prelungirea virtuală a unităţii farmaceutice, conform prevederilor legale,” a declarat Dan-Virgil Pascu, Vicepreședinte al Consiliului Concurenței.

În conformitate cu Directiva 2001/83/CE și recomandările Consiliului Concurenței, RASCI a propus autorităților integrarea mediului digital ca formă sigură de comunicare și de promovare a medicamentelor OTC, în anumite condiții, inclusiv evaluarea și aprobarea de către ANMDMR și dezactivarea opțiunilor de interacțiune cu publicul, inclusiv comentarii, evaluări, distribuiri sau partajări.

„Este important să subliniem că orice schimbare în acest sens ar trebui să fie făcută cu atenție și cu respectarea tuturor normelor și standardelor etice. Cu toate acestea, există soluții tehnice pentru implementarea publicității medicamentelor OTC în social media și aplicații mobile, astfel încât să se protejeze interesul publicului și să se asigure calitatea și veridicitatea informațiilor furnizate. Atât permiterea acestui tip de publicitate, cât și expunerea medicamentelor OTC în fața tejghelei în farmacii, ar putea crea oportunități semnificative pentru educarea și informarea pacienţilor, ajutându-i să ia decizii mai bine fundamentate cu privire la gestionarea propriei sănătăți,” a declarat Diana Mereu, Director Executiv RASCI.

Desfășurat sub umbrela campaniei educaționale „Despre sănătate, cu responsabilitate”, evenimentul a abordat subiecte de interes major pentru industria de îngrijire personală, precum introducerea publicității pentru medicamentele de tip OTC în social media și aplicații mobile sau posibilitatea expunerii acestor produse în fața tejghelei în farmacii. Printre speakerii din cadrul conferinței s-au numărat Răzvan Prisada, Președinte al Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România, Dan-Virgil Pascu, Vicepreședinte al Consiliului Concurenţei, dar și reprezentanți ai Colegiului Farmaciștilor din România și  Consiliului Român pentru Publicitate.

„Despre sănătate, cu responsabilitate” este singura campanie din România care își propune să contribuie la informarea, educarea și responsabilizarea consumatorilor și pacienților cu privire la utilizarea corectă a medicamentelor eliberate fără prescripție medicală (OTC), suplimentelor alimentare și dispozitivelor medicale pentru îngrijire personală. Totodată, campania se bucură încă de la lansare de sprijin instituțional, precum și de susținere din partea profesioniștilor din domeniul sănătății și de alte entități interesate în creșterea nivelului de educație în domeniul sănătății la nivelul publicului român.