Interviu cu farmacistul Alphega Diana COPAE

1. Ce reprezintă profesia de farmacist pentru dumneavoastră și ce v-a inspirat să optați pentru ea? 
Profesia de farmacist pentru mine a fost o renaștere. În anul 2007, proaspăt ieșită de pe băncile Facultății de Medicină Generală din cadrul Universității de Medicină și Farmacie ”Carol Davila” București, mi-a fost dat să aleg medicina de familie. Pentru mine a fost o adevărată provocare. Au urmat 3 ani în care îmi făceam nenumărate liste de cumpărături, aferente nivelului de trai al unui rezident cu un venit minim pe economie. Dar ambiția cu care am fost înzestrată și dorința de a-mi demonstra mie însămi că sunt capabilă m-au determinat să merg mai departe și, cu ajutorul sorei mele, farmacist încă din perioada respectivă, ne-am încercat norocul înființând farmacii în mediul rural.

2. Cum a început povestea dvs.? Vorbiți-ne puțin despre istoricul farmaciilor dumneavoastră.
În anul 2008, puțin debusolate de perspectivele nu tocmai încurajatoare, am deschis o nouă farmacie. Am reușit în acest mod să ne atingem obiectivul principal, acesta fiind acoperirea zonelor deficitare, respectiv zonele rurale. Avem în prezent 6 farmacii și 4 oficine locale. În urmă cu 2 ani am preluat una dintre cele mai vechi farmacii ale orașului Câmpulung, Hepites, fosta farmacie ”La Sfânta Treime”, fondată în 1842 pe vremea când autorizarea farmaciilor era controlată de Sfatul Doftoricesc.

3. Dacă ar fi să vorbiți despre provocările pe care le aveți ca farmacist, care sunt ele? 
Au fost multe provocări în acești 10 ani de experiență. Consider că au fost influențate de fiecare situație în parte, de starea mea sufletească de la vremea respectivă și poate, uneori, de destin. Un singur lucru e cert, am rezistat, ne-am dezvoltat. Până la urmă fiecare pas înainte, fiecare farmacie nou înființată a reprezentat o provocare.

4. Care considerați că este rolul unui farmacist ȋntr-o comunitate? Cum contribuiți dvs. și echipa dvs. la viața comunității? 
Consider că farmacistul are o mare responsabilitate asupra sănătății oamenilor, de continuare a actului medical. Te simți cu adevărat farmacist atunci când ești integrat în totalitate în suferința pacientului, îți îndepărtezi toate problemele personale și te dedici lui. Dacă reușești să simți durerea lui, te poți numi “farmacist” și poți acționa la cele mai înalte standarde. Uneori, simple cuvinte, alese corect și la momentul potrivit, pot îndepărta durerea, așa cum efectul placebo poate influența pozitiv vindecarea pacientului.

5. Care este, din punctul dumneavoastră de vedere, „rețeta de succes” a unei farmacii? 
Cred cu tărie că este esențială conexiunea interumană, că sunt foarte importante acțiunile de management și marketing, o echipă dedicată și o strategie de motivare permanentă a membrilor echipei. O bună parte dintre aceste elemente le-am aplicat de la început și le-am dezvoltat pe parcurs, altele le-am învățat și le-am dezvoltat împreună cu echipa Alphega din momentul în care am decis să ne alăturam acestei comunități.

6. Farmacistul Alphega reprezintă farmacistul de familie. Puteți să ne descrieți conceptul de „farmacist de familie”?
Este foarte important să deții istoricul pacientului. În alte țări există sisteme care înglobează aceste date, la noi există farmaciști devotați care dețin aceste informații, oameni care au abilități bine dezvoltate și reușesc printr-un singur back-up al minții să ia cea mai bună decizie asupra tratamentului actual. Prin bună relaționare cu pacientul și multă muncă din partea personalului farmaceutic este posibil acest concept “farmacist de familie”. Sunt copleșită de emoții când văd că o mare parte dintre pacienții care ne calcă pragul se alătură acestei familii și nu pot decât să le mulțumesc că ne motivează să ne îndeplinim criteriile de perfecționare către cele mai înalte standarde ale profesiei.

7. De ce ar trebui să se orienteze pacientul către o farmacie de familie, spre deosebire de o farmacie de lanț? 
În primul rând pentru că farmacia de familie este condusă de un profesionist în domeniu. Din mărturisirile pacienților, se simt mai confortabil și percep o atmosferă mai caldă și mai apropiată de nevoile lor în farmaciile noastre față de farmaciile de lanț.

8. Care a fost reacția pacienților când au intrat ȋn noua farmacie Miruna-Alphega? 
Percepția generală a fost una de transformare pozitivă în sensul că farmacia este mult mai organizată, atmosferă mai caldă, mai primitoare, spațiul mai luminos. Am convingerea că acest proiect ne-a determinat să ne apropiem mai mult de necesitățile pacientului prin formarea unui vocabular adecvat care, din păcate, nu intră în cei 5 ani de studiu și din cauza căruia poate nu reușeam să ne pliem în totalitate pe nevoile pacienților.

9. Ce s-a schimbat pentru echipa Miruna odată cu aderarea la programul Alphega? 
Din punctul meu de vedere integrarea în Alphega a însemnat o importantă creștere a competitivității. A adus un mare plus în aria de marketing. A contribuit la dezvoltarea și perfecționarea profesională a membrilor echipei. După doar un an de Alphega îmi pot evalua personalul, pot face situații financiare, pot gestiona mult mai ușor afacerea în așa fel încât să pot găsi liniștea de care am nevoie pentru celelalte responsabilități, respectiv familia pe care o neglijasem în totalitate în ultima vreme.

10. Cum a decurs implementarea serviciului de măsurare a vârstei arteriale/capacității pulmonare în farmacia dvs.? 
Ne-am folosit de mesajele adresate pacienților pentru a răspândi informația la un nivel cât mai înalt. M-a bucurat enorm faptul că am avut ocazia să pot fructifica în egala măsură și cei 9 ani de medicină. Cu ajutorul colegilor mei medici am reușit să inițiem tratamente celor care nu știau de afecțiunea cardiovasculară sau pulmonară existentă la momentul respectiv, noi înlesnind direcționarea pacienților către medicii de familie sau specialiști.

11. Care a fost rolul echipei dvs. în implementarea serviciului? 
Echipa Miruna înseamnă o familie. Cred că acesta este și motivul reușitei noastre în acest business. Pentru această campanie obiectivele întregii echipe au fost următoarele: stabilirea unui coordonator, informarea și programarea pacienților, derularea măsurătorii, interpretarea rezultatelor. Cu această ocazie, mulțumesc încă o dată tuturor membrilor echipei pentru ușurința cu care se adaptează și implementează noile strategii și pentru calitatea muncii lor.

12. Care a fost reacția pacienților în urma testării serviciului ?
Emoționantă. Cineva se gândește la starea lor de sănătate și le oferă un serviciu gratuit. O mare parte conștientiza că starea lor de sănătate era în pericol, motiv pentru care sunt extrem de recunoscători pentru acest beneficiu de care s-au putut bucura. A fost foarte inspirată inițiativa echipei Alphega. Pe noi ne motivează trăirile lor și ne crește încrederea că ne-am atins scopul.

13. Aveți un mesaj pentru pacienții dvs.? 
Am multe mesaje pentru pacienții noștri, dar prefer să le transmit prin gesturi care de multe ori pot muta munții din loc. Fiecare pacient e diferit, are manifestări și acțiuni personalizate, fiecare om are o putere și o frumusețe specifică care mă determină să acționez individual și nu la comun.

Sursa: http://www.alphega-farmacie.ro/povestea-farmacistului/12/