Interviu cu Farmacist Primar Anca Maria Zanc

Ce reprezintă profesia de farmacist pentru dumneavoastră și ce v-a inspirat să optați pentru ea?

Sunt absolventă a Facultății de Farmacie a UMF Cluj, promoția 1998. Îmi place foarte mult această profesie, mă regăsesc în ea, îmi oferă oportunitatea de a mă dezvolta pe toate planurile. Personal, cred în frumusețea și noblețea acestei profesii. Mi-au placut chimia și biologia, am fost olimpică la aceste materii în timpul liceului, îmi place să interacționez cu oamenii, iar această profesie îmi vine ca o mănușă.

Cum a ȋnceput povestea dvs.? Vorbiţi-ne puţin despre istoricul farmaciei dumneavoastră. 

Farmacia a fost deschisă în anul 1997 ca o afacere de familie de către mama mea cu care am lucrat, iar din anul 2009 mă ocup doar eu de farmacie. În prezent avem 4 farmacii cu peste 40 de angajați și o drogherie, iar una dintre farmacii este non stop. În orașul nostru suntem foarte apreciați de către pacienți, suntem un brand local, iar acest lucru îl privim cu recunoștință, respect și responsabilitate.

Daca ar fi să vorbiţi despre provocările pe care le aveţi ca farmacist, care sunt ele? 

Ne preocupă pregătirea profesională a echipei noastre, seriozitatea, disciplina, dezvoltarea și stabilitatea farmaciilor. În farmaciile noastre facem foarte multă receptură, preparăm după rețete scrise de către medici, elaborate, și multe produse tradiționale preparate după rețete proprie: creme de față, șampoane, geluri pentru dureri reumatice, produse apreciate pe plan local, chiar prescrise de către medicii din zonă. Doresc să-mi aprofundez cunoștințele din domeniul de tehnicii de preparare farmaceutică a medicamentului, iar în prezent urmez un master pe această specializare.

Care consideraţi că este rolul unui farmacist ȋntr-o comunitate? Cum contribuiţi dvs. şi echipa dvs. la viaţa comunităţii?   

Sunt mândră că am această profesie, nu m-aș vedea făcând altceva. Consilierea pacienților este prioritate pentru mine. Tot ce fac în farmacie vreau să ridic la nivel de artă pentru ca echipa noastră să obțină performanță. Consilierea pacienților este o activitate de bază, iar eu, ca farmacist-șef, privesc această consiliere cu responsabilitate maximă. Organizăm campanii de prevenție împreună cu ,,Clinica Someșan”: ,,Școala mamei”, pregătirea copiilor pentru școală, fotoprotecția, medicația și sportul, pregătirea pentru concediu. Participăm la diverse manifestări și simpozioane medicale cum ar fi ,,Maramedica”, cu lucrări ca ,,Medicația admisă în sarcină”, ,,Interacțiuni majore în cardiologie” etc., lucrări concepute și prezentate de către mine.

Care este, din punctul dumneavoastră de vedere, „reţeta de succes” a unei farmacii? 

Rețeta mea de succes se bazează pe exemplul personal de dăruire, profesionalism, muncă și, fără să exagerez, sacrificiu personal. Eu și echipa mea suntem alături de pacienți 24 de ore din 24 ore. Farmacia este despre oameni și nevoile lor, așteptările lor. Eu cred că succesul acestei profesii este acolo, în relația cu pacienții: cum să le ofer experiență profesională de excepție, cum să le insuflu încredere, implicare, siguranță, responsabilitate, corectitudine.

Farmacistul Alphega reprezintă farmacistul de familie. Puteţi să ne descrieţi conceptul de „farmacist de familie”?

În farmacia Someșan asta se face dintotdeauna, asta ne-a diferențiat de concurență. Este calea cea mai grea, dar cea mai frumoasă. Pacienții noștri au telefonul farmaciei și telefonul meu personal, îi încurajăm să ne sune ori de câte ori au o nelămurire și întotdeauna le răspundem în timp util. Îi consiliem, inclusiv noaptea, în zile de sărbătoare. Nu puține sunt cazurile când ne sună și din străinătate. Nu puține sunt cazurile cand pacienții noștri, copii, au devenit adulți, au la rândul lor copii și au ramas pacienții farmaciilor Someșan.

De ce ar trebui să se orienteze pacientul către o farmacie de familie, spre deosebire de o farmacie de lanţ? 

Pacientul are o așteptare, o nevoie, o intimidate. Farmacistul, prin formarea lui profesională, trebuie să înțeleagă noblețea acestei meserii, să se comporte ca atare, să se pregătească continuu pe toate planurile, să-și dezvolte abilități de comunicare, de inteligență emoțională, socială, să știe să ofere 101% în interacțiunea cu pacienții. Această profesie îți oferă posibilități multiple cu pacienții, trebuie să înțelegem în profunzime, cu respect și responsabilitate această oportunitate de a intra în sufletul pacientului.

Care a fost reacția pacienților când au intrat în noua farmacie Alphega?

Cred ca suntem mai organizați, transmitem mesaje mai clare și mai precise.

Ce s-a schimbat pentru echipă odată cu aderarea la Alphega?

Echipa s-a implicat și mai mult în cursurile de pregătire, le-am pus în practică, suntem mai unite și mai centrate pe consilierea pacientului.

Cum a decurs implementarea servicului de măsurare a vârstei arteriale/capacității pulmonare în farmacia dvs.? 

Ne-am documentat, am urmat cursurile online, am studiat medicația de cardiologie și dislipidemie, medicația aparatului respirator, patologia cardiacă asociată cu alte boli,  diabet, reumatism, insuficiența circulatorie. Am facut lobby, am anunțat medicii de familie și specialiștii, am lăsat invitații în cabinetele, clinicile și spitalele din oraș. Toată lumea ne-a apreciat pentru inițiativă. Toată echipa noastră s-a implicat cu responsabilitate și dăruire.

Care a fost rolul echipei dvs. în implementarea serviciului?

Colegii mei au profitat de oportunitatea de a interacționa cu pacienții, de posibilitatea de a le face o scurtă anamneză, de a le explica importanța de a respecta prescripția dată de medic, de a nu întrerupe medicația fără avizul medicului. Am explicat interacțiuni medicamentoase, regimul de viață, dacă era cazul o medicație acută care se suprapune medicației cronice, am făcut prevenție, am explicat cât de important este să protejăm organele țintă în cazul cardiacilor (creier, retină, coronare, rinichi) și să prevenim complicațiile (infarct, AVC).

Care a fost reacția pacienților?

Ne-au apreciat inițiativa, implicarea, cunoștințele. Nu puține au fost cazurile când pacienții au revenit cu medicamentele în farmacie să ne întrebe dacă le folosesc corect, ce previn, ce am putea face pentru ei pentru a le îmbunătăți calitatea vieții. Am avut cazuri când luau același medicament sub 2 forme farmaceutice, chiar la medicamente puternice. Am avut cazuri de tuse care se tratau cu te miri ce și de fapt tusea avea cauză cardiacă. Eu și echipa mea ne-am implicat mult, iar acest lucru ne-a adus notorietate, recunoaștere profesională, respectul și aprecierea pacienților.

Aveți un mesaj pentru pacienţii dvs?

Le mulțumim pentru încrederea pe care ne-au acordat-o atăția ani, vreau să îi asigur că în farmacia Someșan pacientul este pe primul loc, vreau să îi asigur de implicarea noastră.

Sursa: http://www.alphega-farmacie.ro/povestea-farmacistului/9/