Piața farmaceutică din România, calculată după valoarea totală a medicamentelor eliberate către pacienți prin farmacii și spitale, a continuat să crească în primul trimestru din acest an, dar a scăzut în volum, arată datele companiei de cercetare Cegedim. Astfel, consumul de medicamente s-a redus cu 2,8% față de primul trimestru din 2023, la 180,1 milioane de cutii, în timp ce valoarea medicamentelor eliberate a urcat cu 15,5%, la 8,15 miliarde lei, pe fondul creșterilor de prețuri.

Cea mai mare creștere a fost înregistrată de medicamentele eliberate în spitale, cu 22,5% în valoare față de primul trimestru din 2023, în timp ce valoarea medicamentelor eliberate în farmacii au urcat cu 14,4%.

Din punct de vedere al volumului medicamentelor eliberate către pacienţi, în T1 s-a ridicat la 180,1 milioane cutii, cu 2,8% mai puţin faţă de T1/2023. Evoluţia a fost generată atât de scăderea canalului de retail (-2,9%) cât şi de spital care a scăzut uşor (-0,2%). Pe segmente, rata de creştere în volum a fost de -2,4% pentru Rx în farmacii şi de -3,7% pentru produsele OTC (medicamente şi suplimente nutriţionale).

În perioada aprilie 2023 – martie 2024, valoarea totală a pieţei de medicamente a fost de 31,06 miliarde lei, în creştere cu 15,9% faţă de aprilie 2022 – martie 2023.

Medicamentele pe bază de reţetă (Rx) din farmacii au atins 18,97 miliarde lei (+19,8%), produsele fără prescripţie medicală din farmacii au însumat 7,61 miliarde lei (+9,0%), iar segmentul de spital 4,47 miliarde lei (+12,6%).

Pentru medicamentele pe baza de prescripţie din retail şi spital, numărul de zile de tratament a crescut cu 4,1%, fără a lua în calcul medicamentele aferente programelor cost-volum-rezultat (CVR) şi cost-volum (CV). Pe grupe terapeutice, în ultimele 12 luni se evidenţiază creşteri peste media pieţei în cazul antineoplazicelor şi imunomodulatoarelor (+24,8%) şi medicamentelor destinate sistemului cardiovascular (+ 17,3%).

În ceea ce priveşte topul companiilor de pe piata locală, pentru intervalul aprilie 2023 – martie 2024, pe primul loc se situează Sun Pharma (inclusiv Terapia) cu 1,45 miliarde lei, urmată de Sanofi cu 1,44 miliarde lei şi de AstraZeneca cu vânzări de 1,41 miliarde lei.

Topul primilor 10 jucători este completat de Zentiva (inclusiv Labormed şi Alvogen) cu 1,32 mld. lei, Servier (inclusiv Egis) cu 1,13 mld. lei, Johnson&Jonhnson cu 1,13 mld.lei, Pfizer cu 1,09 mld. lei, Novartis cu 883,4 mil. lei, Hoffmann La Roche (863,6 mil. lei) și Viatris (843,7 mil. lei).