Elena Funar Farmacist – Administrator Farmacia Elmafarm, Cluj-Napoca
Ce reprezintă profesia de farmacist pentru dumneavoastră şi ce v-a inspirat să optați pentru ea? Profesia de farmacist pare pentru mulţi oameni una atât de simplă, privită din exterior, dar odată ce o cunoşti mai bine, îi afli adevărata valoare şi constaţi reala importanţă în viaţa și sănătatea comunităţii din care faci parte. Astăzi, a lucra în farmacie înseamnă și să îmbini activități din zona consultanței, vânzării și antreprenoriatului. În alegerea meseriei de farmacist m-a inspirat mama mea, care e farmacistă, şi de la care am moştenit empatia şi această înclinare spre nevoile bolnavului. Am copilărit alături de ea în farmacie când nu avea cu cine să mă lase acasă, apoi mai târziu mergeam eu singură cu plăcere la farmacie la mama mea. Și acum îmi aduc aminte de mirosul specific de medicamente din farmacie care mă fascina și de admirația cu care îmi priveam mama când lua mojarul și începea să prepare în laboratorul farmaciei.
Vorbiţi-ne puţin despre istoricul farmaciei dumneavoastră.
Povestea noastră a început în 1992, în Târgu Jiu, unde mama mea a deschis prima farmacie Elmafarm. Ulterior, după ce mi-am definitivat studiile farmaceutice la Cluj-Napoca, am continuat povestea farmaciei familiei în ClujNapoca, prin deschiderea farmaciei Elmafarm (prima dintre cele 10 existente actualmente în orașul Cluj-Napoca) de pe strada Victor Babeş nr. 35, la intersecţia a 5 străzi pe care se află unele dintre cele mai renumite spitale din România: Institutul Oncologic, Clinica de Neuropsihiatrie, Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie etc. Elmafarm e povestea unei familii dedicate de farmacişti care a strâns în jurul ei o familie de pacienţi, de clienţi, având toţi, împreună, un singur scop: o viaţă sănătoasă. Elmafarm e mai mult decât o invitație distribuită consumatorilor. Elmafarm este întâlnirea însăși; întâlnirea dintre oameni, întâlnirea dintre pacient și farmacist și, nu în ultimul rând, întâlnirea pacienților între ei. Deviza noastră este “e bine că ne avem” şi ne propunem să oferim clienţilor noştri siguranţa şi profesionalismul pe care doar un specialist şi bun cunoscător al psihologiei umane îl poate oferi. Suntem mai mult decât un lanţ de farmacii, suntem un concept foarte bine definit şi structurat, care aduce o nouă abordare pieţei farmaceutice locale. Oamenii sunt făcuţi să nu fie singuri, ci să păşească împreună. Asta ne propunem şi noi, să păşim alături de oameni pe un drum al sănătăţii şi înţelegerii valorilor fundamental umane. Suntem mai mult decât un simplu lanţ de farmacii, vrem să fim un partener de viaţă. Un partener de la care clientul să primească valoare, consiliere şi suport.
Care sunt provocările pe care le aveţi în calitate de farmacist?
Piața farmaceutică e în continuă schimbare, așa că e important să găsim un echilibru între nevoile pacienţilor noştri şi problemele cu care ne confruntăm în sistemul medical, cum ar fi medicamentele deficitare, schimbări ale listelor de compensate şi gratuite, schimbări legislative.
Dacă ar fi să vă întoarceți în timp, ce sfat ați fi dorit să primiți la începutul carierei?
Pentru a fi un bun farmacist tratează-ți pacienții ca pe proprii copii, bunici, frați, părinți. Pe lângă cunoștințele profesionale, care trebuie îmbunătățite în fiecare zi, farmacistul trebuie să aibă și abilități de comunicare, să intre în problemele pacienților, să discute natural cu ei. Farmacistul este un om care iubește oamenii.
Care a fost cel mai dificil moment din relația farmacist-pacient? Dar cel mai frumos?
Cel mai dificil moment din relația farmacistpacient a fost la începutul carierei, când am fost prima dată pusă în situația de a nu ști. Iar cel mai frumos e când pacientul îți zâmbește și îți mulțumește pentru sfatul și ajutorul primit, momentul acela când pacientul devine prietenul farmaciei.
Care este „reţeta de succes” a unei farmacii?
Bagajul de cunoştiinţe farmaceutice şi abilitatea de a le comunica într-un limbaj accesibil oricui. Este important să munceşti mult şi cu pasiune. În fiecare zi să laşi o parte din tine, din sufletul tău, în mâna pacientului/ clientului atunci când îi înmânezi medicamentele / produsele solicitate.
Care sunt motivele pentru care pacienţii revin în farmacia dumneavoastră?
Puteţi să ne daţi câteva exemple? Prin ceea ce facem, punem în aplicare sloganul nostru: „E bine că ne avem”. Este comportamentul nostru zilnic în relaţia cu pacientul. Avem pacienţi alături de care am construit relaţii de 4-5-10 ani, pacienţi care vin doar la noi, pentru că la noi au găsit, pe lângă tratamentul necesar, și acea căldură specifică unei familii, pe care ei o apreciază.
Farmacistul Alphega reprezintă farmacistul de familie.
Puteţi să ne descrieţi conceptul de „farmacist de familie”? Farmacistul Alphega te tratează cu omenie, cu respect şi mult profesionalism în momentele cele mai dificile. Pentru noi, pacienţii nu sunt numere sau statistici, care se regăsesc dincolo de o tejghea, ci oameni, fiinţe, care caută un ajutor şi un sprijin de la alţi oameni, la fel ca ei. Iar farmacistul Alphega e OMUL care ajută alt OM.
De ce ar trebui să se orienteze pacientul către o farmacie de familie, spre deosebire de o farmacie de lanţ?
Cum aţi caracteriza activitatea dumneavoastră într-o astfel de farmacie? Farmacia de lanţ are servicii standard, implementate de la ‚centru’, pe când o farmacie de familie e diferită. Într-o farmacie de lanţ totul e rutină. Într-o farmacie de familie, fiecare zi este diferită. În fiecare zi, noi ascultăm pacientul ca şi cum este prima zi când am deschis. Suntem la fel de dornici de a ajuta şi de a consilia ca şi în prima zi de funcţionare. Noi ne adaptăm fiecărui pacient şi nu avem proceduri sau moduri standard de adresare şi tratare a pacientului. Ne aplecăm imediat la nevoia pacientului şi ne adaptăm rapid la orice schimbare sau modificare a situaţiei din farmacie.
Cum ați descrie acești 2 ani de când faceți parte din comunitatea Alphega?
Comunitatea Alphega a contribuit la dezvoltarea și perfecționarea profesională a echipei noastre. De asemenea, pot spune, că noi, farmaciile din cadrul Alphega, am început să comunicăm între noi, să ne împărtășim unii altora din experiență și astfel să contribuim la creșterea profesionalismului serviciiilor oferite pacienților. Comunitatea Alphega îmi oferă mie, ca manager de farmacie, suport în orice nelămurire am în materie de marketing, legislație, resurse umane, ceea ce îmi creează o stare de confort.
Care a fost reacţia pacienţilor când au intrat în noua farmacie Elmafarm-Alphega?
Au apreciat foarte mult faptul că interacţiunea dintre pacient şi farmacist devine mai apropiată, mai familiară. Spaţiul este mai bine structurat şi mai aerisit, iar produsele se găsesc mai repede şi sunt mai la îndemână. O farmacie Alphega este o farmacie aproape de pacienţi?
Cum veţi fi mai aproape de pacienţii dumneavoastră de acum înainte?
Cu siguranţă că o farmacie Alphega este o farmacie apropiată de pacienţi. Ştiam asta, și tocmai de aceea am considerat oportună colaborarea dintre noi, având aceeași filosofie vis-a-vis de relaţia farmacist-pacient. De acum înainte vom încerca să învăţăm cât mai mult de la partenerii noştri Alphega, care au o bogată experienţă internaţională. Ne dorim ca tot ce este mai bun în occident să aducem şi în Cluj-Napoca şi să oferim comunităţii clujene o gamă mai variată de servicii. Totodată, prin colaborarea cu Alphega, vom avea acces la o gamă mai diversificată de medicamente, în special cele deficitare, atât de necesare pacientului.
Aveți un mesaj pentru pacienții dumneavoastră?
Elmafarm va fi mereu aproape de ei. Le suntem alături şi vom continua pe acelaşi drum, implicându-ne şi mai mult în îndeplinirea nevoilor lor, oferindu-le servicii de calitate la nivel internaţional şi menţinând aceleaşi preţuri mici, corecte.
Sursa: Revista Alphega