În cadrul celui mai recent webinar din Programul CRED în Medicină, Dr. Cătălin Lulciuc, Medic specialist Radiologie și Imagistică Medicală, CEO al Clinicii NORD Suceava, a vorbit despre importanța încrederii și empatiei în relaționarea cu pacienții.
Webinarul, cu titlul „De la amfiteatrele universitare, la practica profesională: comunicarea și relaționarea viitoarelor cadre medicale cu pacienții”, a avut loc în 26 martie.
„Încrederea sau neîncrederea pleacă din experiența anterioară. Atâta timp cât cineva a avut experiențe neplăcute, este foarte greu să-și recapete încrederea în sistemul medical”, a declarat medicul radiolog.
Empatia se învață din exemplu
Dr. Lulciuc consideră că studenții sau rezidenții trebuie să învețe empatia de la actualele cadre medicale: „Este un drum lung, pentru că această sămânță a neîncrederii a încolțit și apoi a căzut cumva pe umerii noștri, cei care vrem să facem o schimbare, responsabilitatea de a inspira viitoarele cadre medicale în a interacționa corect cu pacienții. În principiu, studentul la medicină și rezidentul, iar ulterior chiar medicii specialiști, «fură» această empatie din exemplele vizuale. Practic, dacă nu te naști cu empatie, o faci robotizat. Desigur, există cursuri, dar cel mai bine se învață din exemple. Un coordonator de rezidenți trebuie să-i învețe pe următorii medici cum să se comporte cu pacientul”, a susținut Dr. Lulciuc.
„Trebuie să încerci să intri în zona pacientului”
Fiecare pacient este diferit, iar cadrele medicale trebuie să dispună de anumite abilități în interacțiunea medic-pacient: „Ai nevoie de abilități diferite. Trebuie să te raportezi în funcție de cum îi vezi, de cum sunt îmbrăcați, cum se comportă, cum arată, ce cuvinte folosesc. Trebuie să încerci să intri în zona lui. Atâta timp cât te vede ca pe o cunoștință și simtecă îi înțelegi gesturile, modul de exprimare și așa mai departe, poate lăsa garda jos.”
Medicul a vorbit și despre autoevaluare, considerând că este mai important să te concentrezi pe pacient și pe oferirea unor servicii de calitate, decât să te concentrezi pe oferirea de servicii rapide și să ai mulți pacienți nemulțumiți: „În principiu, cred că timpul este provocarea, dar și soluția la marea majoritate a problemelor legate de comunicare.”
„O societate care nu are încredere în personalul medical, se poate spune că este o societate pierdută, pentru că sănătatea este unul dintre pilonii principali, care se echilibrează cu prioritate. Atunci când populația este sănătoasă și educată, totul se așează bine în societate”, concluzionează Dr. Cătălin Lulciuc.
___
Webinarul „CRED în Medicină”: Comunicarea și relaționarea în asistența medicală. Rolul esențial al asistenților medicali în îmbunătățirea experienței pacientului a fost organizat în cadrul platformei EventsMax.ro, cu suportul NORD – Grupul Medical Provita.
Programul „CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală.
Pentru mai multe informații despre Program, vizitați www.credinmedicina.ro.