Inteligența artificială (AI) a devenit un punct central pentru liderii industriei farmaceutice care doresc să influențeze aderența pacienților la tratament și suportul personalizat pentru aceștia. În următorii zece ani, industria farmaceutică ar putea cheltui până la 50 de miliarde de dolari pe an pe produse cu inteligență artificială, pentru a accelera dezvoltarea medicamentelor, aplicațiile comerciale și, mai nou, aplicațiile dedicate pacienților.
Tehnologia inteligenței artificiale există de multă vreme, dar abia în ultimii ani a început utilizarea ei în relație cu pacientul, de la studii clinice, la monitorizarea lor, până la comercializare și mai nou la supravegherea modului de utilizare.
Mark Baxter, Chief Product Officer la RxPx povestește despre experiența companiei sale cu un grup de pacienți cu cancer ovarian. Prin dezvoltarea și implementarea unei aplicații pentru acești pacienți, create special și bazată pe inteligență artificială, 90% dintre utilizatori au obținut o rată de aderență la medicamente de 80% sau mai mare. „Puterea reală a inteligenței artificiale, atunci când este proiectată în mod corespunzător, este să ofere îndemnuri extrem de personalizate și un sprijin inteligent, care stimulează schimbarea comportamentului și aderarea pacienților la tratament, oferind în același timp clienților (companiilor) informații valoroase asupra performanței terapiilor lor”, notează Mark Baxter.
Deși încă există preocupări cu privire la reglementarea siguranței utilizării inteligenței artificială în contextul asistenței medicale, companiile inovatoare dezvoltă deja instrumente pe acest palier, urmărind să-și exploreze întregul potențial și asigurându-se că se aliniază cu furnizorii de tehnologie care înțeleg nevoile specifice de confidențialitate, securitate și reglementare din domeniul sănătății.
Managementul datelor și al confidențialității
Există preocupări valide privind confidențialitatea și controlul cu adoptarea rapidă a inteligenței artificiale AI. Prin utilizarea unor măsuri robuste de criptare și securitate pentru a proteja informațiile despre pacienți, cu anonimizarea proceselor de date și protejarea identităților, integrarea AI în asistența medicală poate ajuta la atingerea unui echilibru între confidențialitate și utilitate.
Raportarea evenimentelor adverse cu AI
În timp ce costurile inițiale ale AI pot părea descurajante, înțelegerea rentabilității investiției (ROI) și a rentabilității sănătății (ROH) este esențială. Când este executată corect, AI devine o investiție strategică care oferă rate de aderență îmbunătățite, rezultate îmbunătățite pentru pacienți și economii pe termen lung.
Mai mult, inteligența artificială poate atenua riscul în raportarea de farmacovigilență – un proces adesea manual, consumator de timp și costisitor, care deturnează profesioniștii din domeniul sănătății de la îngrijirea pacientului și care este supus erorii umane. Atunci când AI este implicată în acest proces, sunt adunate date din mai multe surse, raportarea este automatizată, iar rezultatele sunt furnizate într-un mod concis pentru ca asistentele să le revizuiască și să le trimită, îmbunătățind siguranța, eficiența și cheltuielile.
În privința utilizării inteligenței artificiale în creșterea aderenței la tratament, specialiștii de la compania RxPX povestesc despre provocarea care le-a fost lansată de către o companie de medicamente, ale cărei studii clinice au arătat o întrerupere de 50% a tratamentului în primele opt săptămâni de terapie. Acest lucru s-a datorat mai multor provocări, cum ar fi dificultățile de a rămâne aderenți la un oncolitic oral de două ori pe zi, vârsta mai înaintată a populației de pacienți și efectele secundare ale medicației.
Folosind un algoritm AI de potrivire a utilizatorilor, RxPx a integrat fără probleme pacienții la utilizarea oncoliticului lor oral, a furnizat conținut educațional personalizat, bazat pe nevoile individuale și i-a conectat cu colegii, toate într-o aplicație pentru pacient, care respecta solicitările legate de reglementările de confidențialitate. Rezultatele* au fost impresionante:
- 71% dintre pacienți au rămas sub tratament după punctul de control de 8 săptămâni
- 86% dintre pacienți folosesc aplicația lunar
- 73% dintre pacienți au spus că aplicația i-a ajutat să gestioneze și să raporteze mai bine efectele secundare.
*RxPx Oncology Case Study , www.rxpx.health
Sursa: Fierce Pharma
Sursă foto: www.rxpx.health